Friday, September 14, 2007

ပညာေရး ထိန္းခ်ဳပ္ခံရမႈ

ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုၾကီးေၾကာင့္ ေက်ာင္းႏွစ္ရွည္ပိတ္ျပီး ျပန္ဖြင့္တဲ့ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္ က စျပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ ပညာေရးဟာ စနစ္တက်နဲ႔ကို အဖ်က္ဆီး ခံခဲ့ရတယ္လို႔ ေျပာရမွာပါ။ စစ္အစိုးရ လက္ထက္မွာ သင္ရိုးၫႊန္းတန္း ေတြနဲ႔ သင္ၾကားေရး ပိုင္းေတြ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းေတြအထိ ဗဟိုက ၀င္ျပီး အာဏာသံုးခ်ဳပ္ကိုင္ လာခဲ့ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာစာလို သမိုင္း လို ႏိုင္ငံနဲ႔ အမ်ဳိးသားေရးအတြက္ အေရးပါတဲ့ ဘာသာရပ္ေတြမွာ အမ်ားၾကီး ၀င္ေရာက္ စြက္ဖက္ ကန္႔သတ္လာခဲ့ပါတယ္။

ဥပမာအျဖစ္ေျပာျပရရင္ ၁၉၉၁-၉၂ ပညာသင္ႏွစ္မွာ ပထမႏွစ္ အထူးျပဳဘာသာရပ္ေတြ အားလံုးမွာ မသင္ မေနရ (compulsory) ျဖစ္တဲ့ ျမန္မာစာဘာသာရပ္ရဲ႕ ဗဟုသုတ ဖတ္စာအျဖစ္ ျပဌာန္းထားတဲ့ ၀ိဓူရ ဇာတ္ေတာ္ ၾကီးကို သင္တဲ့ အခါမွာ မင္းက်င့္တရား ဆယ္ပါး ကို အက်ယ္မသင္ရဘူး လို႔ စာထြက္ပါတယ္။ သင္ရုိးထဲမွာ မျဖဳတ္ေပမဲ့ ဆရာၾကီး မင္းသု၀ဏ္တို႔ ဆရာတင္မိုးတို႔လို သူတို႔ကို သစၥာမခံတဲ့ ကဗ်ာဆရာၾကီး ေတြရဲ႔ ကဗ်ာေတြကို မသင္ရဘူးလို႔ တားပါတယ္။ အံ့ၾသစရာေကာင္းတာက အသက္ထင္ရွား မရွိေတာ့တဲ့ ျမန္မာစာေပနဲ႔ အမ်ဳိးသားေရး ျငိမ္းခ်မ္းေရးေတြရဲ႕ ဂုဏ္ေဆာင္ ဆရာၾကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းစာကို မသင္ရ ဘူးလို႔ တားတာပါပဲ။ မဟာ၀ိဇၨာတန္းေတြမွာ က်မ္းျပဳ ခြင့္လည္း မေပးေတာ့ ပါဘူး။ ဒါဟာ ေက်ာင္းသားအရြယ္ လူငယ္ေတြ သိသင့္ သိအပ္တဲ့ လြတ္လပ္ေရး အျမင္ေတြ ျငိမ္းခ်မ္းေရး အျမင္ ေတြ ႏိုင္ငံခ်စ္စိတ္ေတြ နဲ႔ သမိုင္း တန္ဖိုးၾကီးတဲ့ စာေပေတြကို သင္ယူခြင့္ ဆံုးရႈံးမႈပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ျမန္မာစာ ဘာသာရပ္တခုတည္းက ဥပမာ ပဲ ရွိပါေသးတယ္။

အဲသလို ၁၉၉၁-၉၂ ပညာသင္ႏွစ္ကေန ၁၉၉၅-၉၆ ပညာသင္ႏွစ္အတြင္းမွာ လက္ရွိ အစိုးရဟာ ပညာေရးထဲ ကို တျဖည္းျဖည္း ၀င္စြက္လာတာ ေတာ္ေတာ္ ထဲထဲ၀င္၀င္ ရွိလာ ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အာဏာပိုင္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ ဆက္ႏြယ္ ေနတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြကို စာေမးပြဲ ေတာင္ ၀င္ေျဖစရာမလိုဘဲ အေအာင္ေပးခိုင္း တာမ်ဳိး ကို ပါေမာကၡတခ်ဳိ႕နဲ႔ ေပါင္းျပီး အမ်ားၾကီး လုပ္လာၾကပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာ ပညာေရးေလာကထဲမွာ အဂတိ လိုက္စားက်င့္ ေရာက္လာပါတယ္။ အဲလိုနဲ႔ လူမ်ိဳး ဘာသာ မေရြး၊ ဆင္းရဲခ်မ္းသာ မေရြး၊ အသားအေရာင္ မေရြး၊ အယုတ္ အလတ္ အျမတ္ မေရြး တန္းတူ ပညာေရး ရွိရမယ္ဆိုတဲ့ ပညာေရးေလာက ထဲမွာ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈ (discrimination)ေတြ ရွိလာပါတယ္။

အက်ိဳးဆက္ကေတာ့ ဆရာနဲ႔ တပည့္ၾကား.. ေက်ာင္းသားေတြအခ်င္းခ်င္း ၾကားထဲမွာ စိတ္၀မ္းကြဲမႈေတြ ျဖစ္လာ တာ ပါပဲ။ ဒါဟာ အဖ်က္ဆီးခံရမႈပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ပညာေရးစနစ္ အဖ်က္ဆီးခံလာရတဲ့ ျပႆနာမွာ စစ္အစိုးရနဲ႔ ထပ္တူ တာ၀န္ရွိ တဲ့ အထဲမွာ ပါေမာကၡေတြ အပါအ၀င္ ပညာေရးအာဏာပိုင္ေတြလည္း ပါတယ္လို႔ ေျပာရမွာ ပါ။ တကယ္ေတာ့ ပညာရွင္ေတြ ျဖစ္ပါလွ်က္နဲ႔ အခြင့္အေရး၊ အာဏာနဲ႔ ေငြေၾကးကို မလြန္ဆန္ႏိုင္ၾကတာက အေျခခံအေၾကာင္းေတြပါပဲ။

အဲဒီအျပင္ ၁၉၉၂ခုႏွစ္ကစျပီး တကၠသိုလ္က ဆရာဆရာမေတြကစျပီး ေဖါင္ၾကီးမွာ သေဘာတရားေရး တစ္လ မြမ္းမံ သင္တန္းေတြ မတက္မေနရဆိုျပီး အမိန္႔ထုတ္ပါတယ္။ အသုတ္လိုက္ခြဲျပီးေတာ့ ဌာနဆိုင္ရာ ၀န္ထမ္း အားလံုး တက္ၾကရတာ အခုထိပါပဲ။ အဲဒီ သင္တန္းဟာလည္း အမိန္႔နာခံတတ္ေအာင္ ပံုသြင္းျပီး သူတို႔ လုပ္တိုင္း ျဖစ္တယ္ ဆိုတာကို ျပတဲ့ လုပ္ငန္း စဥ္ တစ္ခုပါပဲ။ ပညာရွင္ဆရာ ဆရာမေတြဟာ အဲဒီတုန္းက တာ၀န္ရွိ စစ္ အစိုးရ ထဲက အၾကီးအကဲတခ်ဳိ႕ရဲ႕ ၀ါဒျဖန္႔ သင္ခန္းစာေတြနဲ႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကိုတင္ မကဘဲ လြတ္လပ္ ေရး ဗိသုကာ၊ တပ္မေတာ္ရဲ႕ ဖခင္ျဖစ္တဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း နဲ႔ ျပည္သူလူထုအားလံုးကို ရိုင္းပ်ေစာ္ကားတဲ့ စကားေတြနဲ့ သင္တန္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေပးတာကို ခံခဲ့ၾကရပါတယ္။

အဲဒီ သင္တန္းေတြဟာ စစ္အစိုးရအတြက္ ဆိုးက်ဳိးေရာ ေကာင္းက်ဳိးေရာ ရေစတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ေကာင္းက်ဳိး ကေတာ့ သူတို႔ ျဖစ္ေစခ်င္တဲ့အတိုင္းပဲ ပညာရွင္ေတြရဲ႕ အာဏာပိုင္အေပၚ အေၾကာက္တရားက ပိုၾကီးသြားပါတယ္။ ဆိုးက်ဳိးကေတာ့ လူထုနဲ႔ တသားတည္းရွိျပီး အမွန္တရားကို ျမတ္ႏိုးတဲ့ ပညာရွင္ေတြကေတာ့ သူတို႔ကို ပိုျပီး မုန္းတီး စက္ဆုတ္သြားၾက တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ၁၉၉၂ေနာက္ပိုင္း ျပည္ပကို ပညာရွင္ အေျမာက္အမ်ား ထြက္သြားၾကပါတယ္။ ဒါဟာ တိုင္းျပည္အတြက္ အမ်ားၾကီး ဆံုးရႈံုးနစ္နာသလို ပညာရွင္ ေတြ အေနနဲ႔ကလည္း ျပည္တြင္းမွာ ဆက္ေနလို႔ ဘာတစ္ခုမွ လုပ္္ခြင့္မရွိတဲ့အျပင္ အႏၱရာယ္လည္း ၾကီးတဲ့အတြက္ ဆံုးရႈံးနစ္နာရတာပါပဲ။

ဒီေနရာမွာ ၁၉၈၉ဒီဇင္ဘာမွာမွ ဒီမိုကေရစီရခဲ့တဲ့ ခ်က္ကိုစလိုဗက္ႏိုင္ငံ ျပႆနာနဲ႔ ယွဥ္ျပီးေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ ခ်က္ကိုစလိုဗက္ႏိုင္ငံတုန္းကဆိုရင္လဲ ကြန္ျမဴနစ္ အာဏာရွင္ ေတြက ဆရာေတြရဲ႕ သင္ၾကားေရးေတြကိုပါ ၀င္စြက္ဖက္ လာတဲ့အတြက္ ဆရာေတြ အလုပ္ထြက္ပစ္ၾကပါတယ္၊ အဲဒီတုန္းက ခ်က္ကိုစလိုဗက္ကီးယား (Czechoslovakia) ရဲ႕ အေျခေနက ဗမာျပည္ေလာကေတာင္္ မဆိုးပါဘူးလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။။ ဒါေတာင္ အာဏာရွင္ ေတြရဲ႕ မတရားတဲ့ မေလ်ာ္ကန္ တဲ့ အမိန္႔အာဏာေတြကို မလိုက္နာႏို္င္တဲ့ အတြက္ တကၠသိုလ္က ဆရာေတြဟာ အလုပ္ထြက္ျပီး တံမ်က္စည္းလွည္းတာ တို႔ ပန္းရံတို႔ လုပ္ၾကပါတယ္၊ ျပီးေတာ့ အဲဒီ ဆရာေတြက ေျပာပါတယ္၊ မမွန္ကန္တဲ့ အေတြးအေခၚေတြ ကို လူငယ္ ေတြ ေခါင္းထဲ ထည့္ေပးရတဲ့အလုပ္လို ယုတ္ညံ့တဲ့ အလုပ္ေတြကို လုပ္တာ ထက္ေတာ့ ဒီလို အေျခခံအလုပ္မ်ဳိးေတြ လုပ္ရ တာ က သာေသးတယ္လို႔ ေျပာပါတယ္ တဲ့။ အဲဒီတုန္းက စာေရးဆရာ ေတာ္လွန္ေရးသမား ျဖစ္ျပီး ခ်က္ နဲ႔ စလိုဗက္ကီးယား ကြဲျပီး ေနာက္ပိုင္းမွာ ခ်က္ ရီပတ္ဗလစ္ႏိုင္ငံ (Czech Republic) ရဲ႕ သမၼတျဖစ္လာတဲ့ Vaclav Havel ေရးခဲ့တဲ့ The Power of the powerless စာအုပ္ထဲမွာ ေရးထားတာပါ။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာကေတာ့ အာဏာပိုင္ေတြရဲ႕ မတရားအမိန္႔ေတြကို မနာခံႏိုင္သူေတြက ျပည္ပထြက္၊ ဒါမွမဟုတ္ အလုပ္ ထြက္ကုန္ၾကျပီး မလြန္ဆန္ရဲၾကတဲ့ နာခံႏိုင္သူေတြ က်ေတာ့လည္း မ်က္ေစ့စံုမွိတ္ နာခံၾကတာမို႔လို႔ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ အတြက္ အဓိကအက်ဆံုး ေထာက္တိုင္တစ္တိုင္ျဖစ္တဲ့ ပညာေရးစနစ္ၾကီး တစ္ခုလံုး ထိခိုက္ ပ်က္စီး သြားရတာပါ။ စစ္အစိုးရ သက္တမ္း တစ္ေလွ်ာက္က မ်ဳိးဆက္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ ႏိုင္ငံအေနနဲ႔ ပညာေရးပိုင္းမွာ အမ်ားၾကီး ဆံုးရႈံးခဲ့ပါျပီ။ ဒါကို ဘယ္သူမွ ျငင္းလို႔မရႏိုင္ပါဘူး။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကေတာ့ ဒီလိုစနစ္အတြင္းမွာ က်မတို႔ ဂုဏ္သိကၡာရွိရွိနဲ႔ ေနႏိုင္သလား ။ ဒီစနစ္က ျပည္သူ လူထုကို အက်ိဳးျပဳႏိုင္သလား။ ျပည္သူလူထုကို အသံုးခ်ေနသလား။ ဒါပဲ စဥ္းစားရမွာပဲ .. လို႔ Vaclav Havel ရဲ႕ စကားကို ကိုးကား ျပီးေတာ့ ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒါဟာ ပညာရွင္ေတြအေနနဲ႔ တကယ္စဥ္းစားသင့္တဲ့ ေမးခြန္းမ်ားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမျငိမ္း-၂၈၊ၾသဂုတ္၊၂၀၀၆။

No comments:

Building Knowledge Economies စာတမ္း(၅)

ကမာၻ႔ဘဏ္ ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္မႈ ေလ့လာေရးအဖြဲ႔ရဲ့ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မွာ ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ စာတမ္းပါ Building Knowledge Economies ပညာေရးဆိုင္ရာ အၾကံျပဳခ်က္ မ...