Thursday, September 13, 2007

ကေလး နဲ႔ စာေပ

အလိမၼာစာမွာရွိဆိုတဲ့ ဆိုရိုးဟာ လူေတြ ယဥ္ေက်းလိမ္မာဖို႔ စာဖတ္ၾကရမယ္ ဆိုတာကို သတိေပးထားတာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ေခတ္တေခတ္ အတြက္ သမိုင္းေၾကာင္းတခု အတြက္ အေရးပါလွတဲ့ ကေလးေတြရဲ႔ အေျခခံပညာေရးမွာ စာရိတၱ ျပဳျပင္ မြမ္းမံေရး နဲ႔ ကိုယ္က်င့္တရား ထိမ္းသိမ္းေရးေတြကို အေရးပါတဲ့ သင္ခန္းစာေတြအေနနဲ႔ ထည့္သြင္းၾကရ ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာ ပညာေရး သင္ရိုးေတြကို ေလ့လာရင္ အဲဒီ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ အနည္း နဲ႔ အမ်ား ပါေနတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါထက္ပိုၿပီး သတိျပဳ အတုယူစရာ ေကာင္းတာကေတာ့ ကေလးစာေပက႑ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာမွာ ကေလးေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ပ်ဳိးေထာင္ရာမွာ စာသင္ခန္းမွာတင္ မကဘဲ စာသင္ခန္းျပင္ပမွာပါ ကေလးေတြရဲ႕ သိမႈစြမ္းရည္ (Intelligent Quient) နဲ႔ ခံစားႏိုင္မႈစြမ္းရည္ (Emotional Intelligent) ေတြ ျမင့္မားဖို႔ကို ဦးတည္တဲ့ ပတ္၀န္းက်င္မ်ဳိးေတြ ဖန္တီးေပးထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီမွာ စာအုပ္စာေပသာ မက ရုပ္ျမင္သံၾကား ေဖ်ာ္ေျဖေရး အစီအစဥ္ေတြကိုပါ ကေလးေတြအတြက္ အထူးဂရုတစိုက္နဲ႔ အမ်ားႀကီး လုပ္ေပး ထားပါတယ္။ ဒါဟာ ကေလးေတြအတြက္ စာသင္ခန္းမွာတင္မကပဲ သူတို႔ရဲ့ ပတ္၀န္းက်င္မွာလည္း အမ်ားႀကီး သင္ယူလို႔ရေအာင္ စီစဥ္ေပးထားတာပါပဲ။

အိမ္မွာ ရုပ္ျမင္သံၾကား ၾကည့္ရင္း ရုပ္ျမင္သံၾကား အစီအစဥ္ေတြကေနတဆင့္ ကေလးေတြ သိသင့္ သိထိုက္တာ မွန္သမွ်ကို ကရင္း ခုန္ရင္း နဲ႔ေရာ၊ ကစားရင္း အရုပ္ေရးရင္း နဲ႔ေရာ၊ ကာတြန္းရုပ္ရွင္ ၾကည့္ရင္း နဲ႔ေရာ သင္ယူလို႔ ရၾကပါတယ္။ ကေလးေတြရဲ့ မိသားစု၀င္ေတြ၊ ပတ္၀န္းက်င္က သစ္သီး၀လံေတြ၊ ေခြး၊ ေၾကာင္၊ လိပ္ျပာ စတဲ့ တိရစၧာန္ေတြ၊ ဘီဒို၊ စားပြဲ၊ နာရီ စတဲ့ အိမ္သံုးပစၥည္းေတြရဲ႕ နာမည္ေတြနဲ႔အတူ ကေလးေတြနဲ႔ ဘယ္လို ဘယ္ပံု ပတ္သက္သလဲဆိုတာေတြ၊ ဘယ္လိုသံုးရသလဲ ဆိုတာေတြ သင္သြားတာမ်ား လူႀကီးေတြကိုေတာင္ စိတ္၀င္စား မိေစပါတယ္။

ကေလးပညာေရးက႑မွာ နာမည္ေက်ာ္လွတဲ့ ၾသစေတးလ်ႏိုင္ငံကေတာ့ ကေလး စာေပတင္မကဘဲ ကေလး ေတြအတြက္ ရုပ္ျမင္သံၾကားလိုင္းကို သီးသန္႔ထားေပးျပီး ကေလးဆိုင္ရာ ပညာရွင္ေတြက တာ၀န္ယူ စီစဥ္ ျပီး ေတာ့ ထုတ္လႊင့္ပါတယ္။ ကေလးကစားစရာ ကိုေတာင္မွ ေသခ်ာ စမ္းသပ္ စီစဥ္ျပီးမွ ကေလးဥာဏ္ရည္ ဖြ႔ံျဖိဳးဖို႔ အားေပးျပီး ကေလးအတြက္ အႏၱရာယ္ ကင္းတဲ့ ကစားစရာမ်ိဳးကိုပဲ တီထြင္ျပီး ထုတ္တာပါ။ အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ ႏိုင္ငံတကာမွာက မ်က္ေမွာက္ေခတ္အတြက္ အေရးတၾကီး လုပ္ရမယ့္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ စီမံကိန္းဟာ ကေလး ေတြ ကို ဘက္စံုဖြ႔ံျဖိဳးေအာင္ ေမြးဖို႔ပဲလို႔ နားလည္ျပီး အားတက္သေရာ လုပ္ေနၾကတာပါ။

ထိုင္းႏိုင္ငံမွာက်ေတာ့ ကေလးေတြရဲ့ ပညာေရးနဲ႔ စာေပက႑မွာ ထိုင္းရိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈအေျခခံတဲ့ ပုံျပင္ေတြ ကာတြန္းေတြနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာ ကေလးစာေပေတြကို ထိုင္းဘာသာနဲ႔ ျပန္ဆိုထားတဲ့ ကေလးစာေပေတြ အမ်ားၾကီး ရွိတာေတြ႔ရပါတယ္။ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ကေလးစာေပသီးသန္႔ေရာင္းတဲ့ စာအုပ္ဆိုင္ ေတြေတာင္ရွိတာပါ။ ျပီးေတာ့ ရုပ္ျမင္သံၾကား အစီအစဥ္ေတြကလဲ ကေလးပညာေပးက႑ေတြ ေန႔တိုင္းလႊင့္ေပးျပီး သူတို႔ရဲ႕ ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႔ တဲ့ ဓေလ့နဲ႔ ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈေတြကို ေဖၚထုတ္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြ မ်ားပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ပဲ ရုပ္၀တၳဳ ထြန္းကားတဲ့ေခတ္ထဲမွာ ထိုင္းလူမ်ဳိးေတြဟာ အတုယူစရာ ေကာင္း ေလာက္ေအာင္ စိတ္ႏွလံုးႏူးညံ့ျပီး ယဥ္ေက်း သိမ္ေမြ႔တဲ့ အမူအယာေတြ ရွိေနေသးတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာကေတာ့ ကေလးအစီအစဥ္နည္းပါးလွျပီး အခ်ိန္ေပးတာလည္း နည္းလွပါတယ္။ ျပီးေတာ့ တင္ဆက္ ထားတာေတြကလည္း အေဟာင္းေတြကိုပဲ ထပ္ျပန္တလဲလဲ ျပတာမို႔ ကေလးေတြက စိတ္မ၀င္စား ေတာ့ပါဘူး။ ကေလးေတြ စြဲမက္ ေလာက္စရာ အေၾကာင္းအရာ ဗဟုသုတလည္း မပါဘဲ ေခတ္လည္း မမီေတာ့ တဲ့ ေညာင္ပင္ တေစၧ လို ကစားနည္းမ်ဳိးကို ျပတာမို႔ ကေလးေတြအတြက္ အက်ဳိး မရွိလွပါဘူး။ ကေလးေတြ အတြက္ ျမ၀တီရုပ္ျမင္သံၾကားက အေမးကမၻာလို အစီအစဥ္မ်ိဳး လုပ္ေပးေတာ့လဲ ကေလးေတြ အတြက္ အက်ဳိး မရွိတဲ့ ၊ သရုပ္ေဆာင္နာမည္ေတြ၊ အာဏာပိုင္ေတြ ၀ါဒျဖန္႔တဲ့ လမ္းေဖာက္ တံတားေဆာက္ ေမးခြန္းေတြ ေၾကာ္ျငာ ကုန္ပစၥည္း နာမည္ေတြ၊ ေမးတာမို႔ အက်ဳိးမရွိတဲ့အျပင္ ကေလးေတြကို လမ္းလြဲအတုယူ သြားေစတဲ့ အစီအစဥ္ပါပဲ။ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ကေလးပညာေရး အတြက္ စာအုပ္စာေပ မထြန္းကားရတဲ့အထဲ ပ်ံ႕ႏွံ႔လြယ္တဲ့ ရုပ္ျမင္သံၾကားအစီအစဥ္ကေတာင္ အဆိပ္အေတာက္ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ကေလးေတြရဲ႕ အနာဂတ္အတြက္ အားရစရာ မရွိပါဘူး၊၊

ကေလးေတြအတြက္ စံျပျဖစ္စရာ အေၾကာင္းအရာေတြအမ်ား ႀကီးပါတဲ့ ကေလးစာေပ ေတြ အမ်ားဆံုး ထြက္ တာ ကေတာ့ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံပါ။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံဟာလဲ ရုပ္ျမင္သံၾကားမွာ ကေလးအစီအစဥ္ကို သီးျခား တစ္လိုင္း ေပး ထား တာပါ၊ ကေလးစာေပေတြေရာ ရုပ္ျမင္သံၾကား အစီအစဥ္ေတြေရာကို သူတို႔ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ ဓေလ့ ထံုးစံ နဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ ဇာတ္လမ္းေတြ အျဖစ္အပ်က္ေတြနဲ႔ ဖန္တီးထားတာမို႔ ကေလးေတြနဲ႔ သင့္ေတာ္လွပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ကေလးေတြရဲ႕ စာဖတ္တဲ့ အေလ့အထကို ပ်ဳိးေထာင္ေပးတဲ့အေနနဲ႔ မူလတန္းမွာကတည္းက အတန္း အခ်ိန္ ဇယား ထဲမွာ စာၾကည့္တိုက္အခ်ိန္လို႔ ထည့္ထားပါတယ္။ ကေလးစာေပ ထြန္းကားဖို႔ အတြက္ အစိုးရကိုယ္တိုင္ က အမ်ားၾကီး ပံ့ပိုးေပးထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံဟာ ပညာရွင္ေတြ အမ်ားၾကီး ေမြးထုတ္ႏိုင္တာလို႔ ထင္ပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့ က်မတို႔ငယ္စဥ္က ေတဇရုပ္စံု၊ ေရႊေသြး၊ ရႊင္ျပံဳးတို႔လို ဂ်ာနယ္ေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိသလို ပံုျပင္ စာအုပ္ေတြ ၅၅၀ဇာတ္ေတာ္ အေျခခံ ရုပ္စံုစာအုပ္ေတြ၊ ကေလးကာတြန္း လံုးခ်င္းေတြ၊ ကေလးကဗ်ာ စာအုပ္ ေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ေရႊေသြးတို႔ ေတဇတို႔ မိုးေသာက္ပန္းတို႔ဟာ ကေလးေတြအတြက္ လူမႈေရး ပညာေရး ေတြနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ အတုယူ လိုက္နာစရာေတြ အမ်ားႀကီးေပးႏိုင္တဲ့ စာေစာင္ေတြပါ။ ၈၈အေရးေတာ္ပံု ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ပညာေရးက႑နဲ႔အတူ ကေလးစာေပ က႑ ဟာလည္း ယိုယြင္းပ်က္စီးတဲ့ လႈိင္းထဲ ပါကုန္ ပါတယ္။

ေနာက္ေတာ့ စာအုပ္ေစ်းေတြ ထိုးတက္သြားတာနဲ႔အတူ စား၀တ္ေနေရး အက်ပ္ အတည္းေၾကာင့္ ျပည္သူလူထု အေနနဲ႔ စာအုပ္စာေပအတြက္ ေငြကုန္ မခံႏိုင္ၾကေတာ့တဲ့ အေျခအေနကို ေရာက္လာပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ၈၈ေနာက္ပိုင္း အာဏာပိုင္ေတြက ကေလးေတြရဲ႕ ပညာေရးနဲ႔ ကေလးေတြရဲ႕ ဘက္စံုဖြ႔ံျဖိဳးေရးကို အားမေပး တာေၾကာင့္ ကေလးစာေပေတြ ကေလးအစီအစဥ္ေတြဟာ မရွိေတာ့သေလာက္ ျဖစ္လာပါတယ္။ အဲဒီအခါ ကေလးေတြကလည္း မျဖစ္မေန ဖတ္ၾကရမယ့္ ေက်ာင္းစာအုပ္ကလြဲရင္ တျခား အျပင္စာ မဖတ္ၾက ေတာ့တဲ့ အေျခအေန ျဖစ္လာပါတယ္။ ၁၉၉၂ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ပူတူတူးေလး၊ ပလုတ္တုတ္၊ ေရႊေသြး၊ တတိုင္းေမႊး တို႔လို ကေလးစာအုပ္္ေတြ ကာတြန္းရုပ္စံုေတြ ပံုျပင္စာအုပ္ေတြ ထြက္လာပါတယ္။

အဲဒီမွာ ကေလးဟာသေတြ ေတြ႔ရေပမဲ့ မ်ားေသာအားျဖင့္ ရယ္စရာျဖစ္ေအာင္ အတင္းဇြတ္ ဖန္တီး ထားတာ ေတြ သာ မ်ားျပီးေတာ့ ကေလးေတြ အတုယူစရာ ဘ၀ အေတြ႔ အၾကံဳေတြ၊ ဗဟုသုတေပးတဲ့ အသိပညာ အတတ္ ပညာေတြ၊ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစု အေၾကာင္းေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးစံေတြ ထည့္ေပး တာမ်ဳိး မေတြ႔ရ သေလာက္ ပါပဲ။

၂၀၀၅ခုႏွစ္ထဲမွာေတာ့ အက်ဳိးအျမတ္ မၾကည့္တဲ့ စာေပတိုက္တခ်ဳိ႕ေၾကာင့္ အဂၤလိပ္စာ ေလ့က်င့္ သင္ခန္းစာ တို႔၊ ကိုယ္က်င့္တရားတန္ဖိုးကို ဦးတည္တဲ့ ပုံျပင္စာအုပ္ တို႔လို ကေလးစာေပေကာင္းေတြ ေတာ္ေတာ္ ထြက္လာ ပါတယ္။ ဒါဟာ ကိုယ့္သားသမီးကို ျမင့္ျမတ္တဲ့စိတ္ထား ရွိေစခ်င္တဲ့ လိမ္မာေရးျခားရွိေစခ်င္တဲ့ မိဘေတြ အတြက္ ေတာ့ အခြင့္ေကာင္း တစ္ခုပါပဲ။

ဒါေၾကာင့္မို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေခတ္အေျခအေနအရ စာအုပ္ေစ်းၾကီးေပမဲ့ ကေလးစာေပ စစ္စစ္ဟာ ကေလးေတြ ရဲ႕ ဘ၀နဲ႔ ပညာရည္ ဖြ႔ံျဖိဳးဖို႔အတြက္ အားေဆးတစ္မ်ဳိး ျဖစ္တာမို႔ ကေလးေတြ စာဖတ္ခြင့္ရေအာင္ စီစဥ္ေပး ဖို႔ ဟာ မိဘေတြအေနနဲ႔ သမိုင္းေပး တာ၀န္ တစ္ရပ္လို တာ၀န္ ေက်ၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမျငိမ္း (ဇန္န၀ါရီ၊၂၀၀၆)

No comments:

Building Knowledge Economies စာတမ္း(၅)

ကမာၻ႔ဘဏ္ ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္မႈ ေလ့လာေရးအဖြဲ႔ရဲ့ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မွာ ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ စာတမ္းပါ Building Knowledge Economies ပညာေရးဆိုင္ရာ အၾကံျပဳခ်က္ မ...