Friday, April 3, 2009

Building Knowledge Economies စာတမ္း(၄)


ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ လက္ရွိအေနအထား လိုအပ္ခ်က္ေတြနဲ႔ ကိုက္ညီျပီး နည္းယူ ေဆာင္ရြက္သင့္တဲ့ ပညာေရးဆိုင္ရာ အၾကံျပဳခ်က္ေတြအေနနဲ႔ ကမၻာ့ဘဏ္ ဖြံ႔ျဖိဳး တိုးတက္မႈ ေလ့လာေရးအဖြဲ႔ရဲ႔ ၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္မွာ ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ Building Knowledge Economies စာတမ္းပါ ပညာေရးဆိုင္ရာ အၾကံျပဳခ်က္ မူဝါဒေတြကို အေသးစိတ္ ေဆြးေႏြးတင္ျပေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ခု ဒီတပတ္မွာေတာ့ တကၠသိုလ္ေကာလိပ္အဆင့္မွာ ခ်မွတ္သင့္တဲ့ မူဝါဒေတြကို ေျပာျပသြားမွာပါ။

တကၠသိုလ္ေကာလိပ္အဆင့္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ မူဝါဒေတြထဲမွာ
- ပညာေရးအဆင့္အတန္း ျမင့္မားလာေစဖို႔ ေဆာင္ရြက္ရမယ္
- Economy နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး အသံုးဝင္ႏိုင္မယ့္ အရည္အခ်င္းေတြ ရွိလာေစဖို႔ ဦးတည္ရ မယ္
-ေက်ာင္းသားေတြရဲ႔ လက္ေတြ႔က်က် စီစဥ္လုပ္ေဆာင္တတ္တဲ့ အရည္အခ်င္းေတြကို ေဖာ္ထုတ္ေပးႏိုင္ဖို႔ အတြက္ လုပ္ငန္းရွင္ေတြဆီက အၾကံဥာဏ္ေတြ ရယူရမယ္
- အခ်ိန္ကာလတိုတိုအတြင္းမွာ တတ္ေျမာက္ႏိုင္မယ့္ ပိုလီတက္ကနစ္လို နည္းပညာပိုင္း ဆိုင္ရာ သင္တန္းေတြ ဖြင့္ရမယ္
ဆိုတဲ့အခ်က္ေတြကို ေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

အဲဒီအခ်က္ေတြကို လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႔ တကၠသိုလ္ပညာေရးအေျခအေနနဲ႔ တခ်က္ခ်င္း ႏႈိင္းယွဥ္ ခိ်န္ထိုး ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ပညာေရးအဆင့္အတန္းျမင့္မားလာေစဖို႔ ေဆာင္ရြက္ရမယ္ ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ႏိုင္ငံတကာစံခ်ိန္မီ အဆင့္ျမင့္တကၠသိုလ္ပညာေရးျဖစ္ဖို႔အတြက္ ေက်ာင္းသားလူငယ္ေတြဟာ အေျခခံ ေက်ာင္းသားအခြင့္အေရးေတြျဖစ္တဲ့ လြတ္လပ္စြာ ပညာသင္ၾကားခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ ဆည္းပူးေလ့လာခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ စုေဝးတိုင္ပင္ခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ ေဝဖန္ေျပာဆိုခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ ၾကံစည္အားထုတ္ခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ သုေတသနျပဳခြင့္နဲ႔ လြတ္လပ္စြာ ေရးသားဖန္တီးခြင့္ေတြ ရွိရပါမယ္။ ဒါမွပဲ ေက်ာင္းသား လူငယ္ေတြဟာ ေခတ္မီတိုးတက္တဲ့ ပညာေရးမ်ိဳးကို ရႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီအျပင္ တကၠသိုလ္ပညာေရး အဆင့္အတန္းျမင့္မားလာေစဖို႔အတြက္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ေတြျဖစ္တဲ့ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မီ သိပၸံနဲ႔နည္းပညာေတြ၊ စာအုပ္စာတမ္းနဲ႔ သင္ၾကားေရး အေထာက္အကူျပဳ ပစၥည္း ကိရိယာေတြ၊ အရည္အေသြး ျပည့္မီတဲ့ ဆရာဆရာမေတြ၊ အရည္အေသြးမီ ေက်ာင္းေဆာင္ စာသင္ခန္းေတြ ကိုလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံပညာေရးထဲမွာ ခုခ်ိန္ထိ လိုအပ္ေနေသးတာ ေတြ႔ေနရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ Building Knowledge Economies စာတမ္းပါ အၾကံဳျပဳခ်က္ထဲက ပညာေရးအဆင့္အတန္း ျမင့္မားလာေစဖို႔ ေဆာင္ရြက္ ရမယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနနဲ႔ အထူး ထည့္သြင္းေဆာင္ရြက္ရမယ့္ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါ တယ္။

Building Knowledge Economies စာတမ္းအရ တကၠသိုလ္ေကာလိပ္အဆင့္အတြက္ ေနာက္ထပ္ ခ်မွတ္သင့္ တဲ့ မူဝါဒကေတာ့ Economy နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး အသံုးဝင္ႏိုင္မယ့္ အရည္အခ်င္းေတြ ရွိလာေစဖို႔ ဦးတည္ရမယ္… ဆိုတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ Economy ဆိုတာက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုရဲ႔ ေငြေၾကးဆိုင္ရာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ပါ၊ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံမွာ ေငြေၾကးဆိုင္ရာ မူလရင္းျမစ္ေတြကို ဘယ္လို ခိုင္မာေအာင္ လုပ္မလဲ။ ဘယ္လို ျခိဳးျခံေခြၽတာ သံုးစြဲမလဲဆိုတာေတြကို ခ်ဥ္းကပ္ ေလ့လာရမွာပါ၊ ဒါမွပဲ တခ်ိန္မွာ ဦးေဆာင္သူေတြ ျဖစ္လာမယ့္ ေက်ာင္းသား လူငယ္ေတြဟာ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ၊ အဖြဲ႔အစည္းတခု အတြက္ လိုအပ္တဲ့ ေငြေၾကးဆိုင္ရာ စီမံကြပ္ကဲမႈကို ထိထိ ေရာက္ေရာက္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္၊ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာႏို္င္ငံလို အဘက္ဘက္က ဆုတ္ယုတ္ က်ဆင္းေနတဲ့ ႏိုင္ငံမ်ိဳးမွာေတာ့ ျပန္လည္ထူေထာင္ႏိုင္ေရးမွာ Economy နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး အသံုးဝင္ႏိုင္မယ့္ အရည္အခ်င္းေတြ ရွိလာေစဖို႔ ဦးတည္ရမယ္ … ဆိုတဲ့ မူဝါဒဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံ တကၠသိုလ္ပညာေရးအတြက္ အထူးလိုအပ္ခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္ထပ္ မူဝါဒတခ်က္ကေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႔ လက္ေတြ႔က်က် စီစဥ္လုပ္ေဆာင္ တတ္တဲ့ အရည္အခ်င္းေတြကို ေဖာ္ထုတ္ေပးႏိုင္ဖို႔အတြက္ လုပ္ငန္းရွင္ေတြဆီက အၾကံဥာဏ္ေတြ ရယူရမယ္… ဆိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကလည္း Economy နဲ႔ ဆက္စပ္ေနတာပါပဲ။ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားေတြအဖို႔ ေက်ာင္းပညာေရးျပီးဆံုးလို႔ လုပ္ငန္းခြင္ထဲ ဝင္ေရာက္ရာမွာ အဆင္ေျပေအာင္ ေက်ာင္းပညာေရးကာလမွာ ကတည္းက လုပ္ငန္းသေဘာေတြနဲ႔ ထိေတြ႔ေလ့က်င့္ေပးဖို႔ ရည္ရြယ္တာျဖစ္ပါတယ္။ တကၠသိုလ္ ပညာေရးထဲမွာ ဘာသာရပ္အလိုက္ လက္ေတြ႔ ေလ့က်င့္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ဘယ္လို စီစဥ္ေဆာင္ရြက္ေပးသင့္တယ္ ဆိုတာကို လုပ္ငန္းရွင္ေတြ နဲ႔ ပညာေရးအာဏာပိုင္ေတြ ေတြ႔ဆံုတိုင္ပင္တာမ်ိဳး အၾကံဥာဏ္ရယူတာမ်ိဳးပါ။ ဒါဟာလည္း စီးပြားေရးပိုင္းမွာ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးလုပ္ဖို႔ လိုအပ္ေနတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြအတြက္ ေဆာင္ရြက္ေပးသင့္တဲ့ ခ်မွတ္သင့္တဲ့ ပညာေရးမူဝါဒပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

တကၠသိုလ္ေကာလိပ္အဆင့္အတြက္ ေနာက္ဆံုး အၾကံျပဳထားတဲ့ မူဝါဒကေတာ့ အခ်ိန္ကာလတိုတိုအတြင္းမွာ တတ္ေျမာက္ႏိုင္မယ့္ ပိုလီတက္ကနစ္လို နည္းပညာပိုင္းဆိုင္ရာ သင္တန္းေတြ ဖြင့္ရမယ္ ဆိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာက နည္းပညာ တကၠသိုလ္ေတြမွာေတာင္ သင္ေထာက္ကူပစၥည္းဆိုင္ရာ အားနည္းခ်က္ေတြနဲ႔ သင္ၾကားေရးဆိုင္ရာ အားနည္းခ်က္ေတြေၾကာင့္ လုပ္ငန္းခြင္ထဲမွာ လက္ေတြ႔ ကြၽမ္းကြၽမ္းက်င္က်င္ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ တဲ့ ပညာေရးမ်ိဳးကို မရႏိုင္ေသးပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈအပိုင္းမွာ ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္ဖို႔ အေရးတၾကီး လိုအပ္ေနတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနနဲ႔ ကြၽမ္းက်င္တဲ့ နည္းပညာ အတတ္ ပညာရွင္ေတြကို အခ်ိန္မီ ေမြးထုတ္ႏိုင္ဖို႔ ဆိုတာလည္း အထူးလိုအပ္ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အခ်ိန္ကာလ တိုတိုအတြင္းမွာ တတ္ေျမာက္ႏိုင္မယ့္ ပိုလီတက္ကနစ္လို နည္းပညာပိုင္းဆိုင္ရာ သင္တန္းေတြ ဖြင့္ရမယ္ ဆိုတဲ့ မူဝါဒကလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႔ တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္အဆင့္ ပညာေရးထဲမွာ ထည့္သြင္း ခ်မွတ္ သင့္တဲ့ မူဝါဒပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ကမၻာ့ဘဏ္ ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္မႈ ေလ့လာေရးအဖြဲ႔ရဲ႔ မူဝါဒေတြဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ လက္ရွိ အေနအထား၊ လိုအပ္ခ်က္ ေတြနဲ႔ ကိုက္ညီျပီး နည္းယူ ေဆာင္ရြက္သင့္တဲ့ ပညာေရးဆိုင္ရာ အၾကံျပဳခ်က္ေတြလည္း ျဖစ္တာမို႔လို႔ ေဆြးေႏြး တင္ျပလိုက္ရပါတယ္။


5 comments:

Unknown said...

tharswe.blogspot.com/2012/03/blog-post.html

Unknown said...

hello i can not read your post

classifieds

laila mim said...

great helpful and informative post about Burma education. thanks for your nice sharing.Accounting Jobs

Anonymous said...

Your content is shows potential, m gona add this to my bookmarks.
ppi claims

Unknown said...

It feels great to feature much revealing and unequalled articles on your websites.
ppi claims credit cards

Building Knowledge Economies စာတမ္း(၅)

ကမာၻ႔ဘဏ္ ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္မႈ ေလ့လာေရးအဖြဲ႔ရဲ့ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မွာ ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ စာတမ္းပါ Building Knowledge Economies ပညာေရးဆိုင္ရာ အၾကံျပဳခ်က္ မ...