Tuesday, March 10, 2009

နာဂစ္အလြန္ ပညာေရးျပႆနာ(၅)


ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ အဓိကျပႆနာကေတာ့ အတင္းအဓမၼ အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ အာဏာပိုင္ေတြက ျပည္သူလူထုနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာကို ေနရာတိုင္းမွာ ေျပာင္က်က် လိမ္လည္ေနတဲ့ကိစၥပဲ ျဖစ္ပါတယ္၊ အဲဒီလို လိမ္လည္ေနတာရဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲဆိုးက်ိဳးေတြကေတာ့ ခုလို သဘာ၀ေဘးဒဏ္ကို ျပင္းျပင္းထန္ထန္ခံစားခဲ့ရတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳး မွာေတာ့ ျပည္သူလူထု ဟာ သူတို႔ ရသင့္တဲ့ အခြင့္အေရးေတြ အကူအညီေတြကို လက္လြတ္ ဆံုးရႈံးေနၾကရ ေတာ့တာပါပဲ၊

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ျပီးခဲ့တဲ့ ေမလ၂ရက္နဲ႕ ၃ရက္ေန႔ေတြမွာ တိုက္ခတ္သြားခဲ့တဲ့ နာဂစ္မုန္တိုင္းေၾကာင့္ လူ၂သန္းေလာက္ အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ ျဖစ္သြားရတဲ့အျပင္ လုပ္ငန္း ကိုင္ငန္းေတြ အမ်ားႀကီး ဆံုးရံႈးတာ။ ကေလးေတြ ေထာင္ေသာင္းခ်ီျပီး ပညာေရး က်န္းမာေရးေတြ ထိခိုက္တာ။ စတဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲျပႆနာေတြဟာ အင္မတန္ကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္ေနပါတယ္၊ ခုခ်ိန္ထိ ေလေဘးကူညီကယ္ဆယ္ေရး လံုး၀ မရေသးတဲ့ ေနရာေတြ ရွိေနေသးတာဟာ စိုးရိမ္စရာ ေကာင္းလွတဲ့ အေျခအေနပါပဲ၊ ဒီေနရာမွာ ပိုျပီး စိုးရိမ္ပူပန္စရာေကာင္းတာက ေက်ာင္းေန အရြယ္ကေလးေတြရဲ့ ျပႆနာပါပဲ၊

ကမာၻေက်ာ္ စိတ္ပညာရွင္ေတြက ကေလးေတြကို ေက်ာင္းေနတဲ့ အရြယ္ကစျပီး က်န္းမာ သန္စြမ္းေအာင္။ ကိုယ္က်င့္စာရိတၱေကာင္းမြန္ေအာင္။ စိတ္ေနသဘာ၀ ေကာင္းမြန္ ေအာင္။ တရားမႈ မတရားမႈေတြကို နားလည္ေအာင္။ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႔ေအာင္။ ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္ တတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးႏိုင္တယ္လို႔ တညီတညြတ္တည္း ဆိုၾကပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ပညာေရးဟာ ကေလးေတြကို ရုပ္ေရာ စိတ္ကိုပါ ျမွင့္တင္ေပး ႏိုင္တဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္တရပ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ကေလးဘ၀အရြယ္မွာ ထိေရာက္ေကာင္းမြန္တဲ့ ပညာေရးမ်ိဳးကို ရဖို႔ သိပ္အေရးႀကီးတာပါ၊

အေမရိကန္ႏိုင္ငံက ပညာေရးပညာရွင္ Allison Davis က စား၀တ္ေနေရး မျပည့္စံုတဲ့ကေလးေတြကို ေက်ာင္းေနေပ်ာ္လာေအာင္ သူ႔ဘ၀နဲ႔ကိုက္ညီတဲ့ အေတြ႔အၾကံဳ ပညာရပ္ေတြ လံုလံုေလာက္ေလာက္ ျဖည့္ဆည္းေပးရမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္၊ အဲဒီအတြက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္လံုးက ၀ိုင္း၀န္းကူညီဖို႔ လိုတယ္ လို႔လည္း သူက အၾကံျပဳထားပါတယ္၊ ဒါဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ လက္ရွိအေနအထားနဲ႔ ကိုက္ညီေနတဲ့ အေျခအေန တရပ္ပါပဲ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ပံုမွန္အေျခအေနမွာေတာင္ စား၀တ္ေနေရး မေျပလည္မႈ ေၾကာင့္ ေက်ာင္းမေနႏိုင္တဲ့ ကေလးေတြ အမ်ားႀကီးျဖစ္ေနတာပါ၊ အာဏာပိုင္ စစ္အစိုးရကလည္း ပညာေရးက႑ကို ေတာက္ေလွ်ာက္ လ်စ္လ်ဴရႈထားခဲ့တာမို႔ ခုလို မုန္တိုင္းေနာက္ပိုင္း လံုး၀ျပိဳလဲသြားရတဲ့ အေနအထားမွာေတာ့ ကေလးေတြရဲ့ ပညာေရးဟာ သိပ္ကို စိုးရိမ္ပူပန္စရာ ျဖစ္လာပါတယ္၊

စစ္အစိုးရက မုန္တိုင္းသင့္ေဒသေတြမွာ ကေလးပညာေရးအတြက္ ေက်ာင္းေတြျပန္ဖြင့္ႏိုင္ ေနပါျပီလို႔ ေၾကျငာေနတဲ့အခ်ိန္မွာပဲ ကေလးအမ်ားစုကေတာ့ ထမင္းေတာင္ နပ္မွန္ေအာင္ မစားရတဲ့အေျခအေနမွာ ရွိေနတာပါ၊ ေက်ာင္းေတြျပန္ေဆာက္ေပးဖို႔ ျပဳျပင္ေပးဖို႔ တာ၀န္ယူထားၾကတဲ့ ပုဂၢလိကကုမၸဏီေတြကလည္း အျဖစ္သေဘာမ်ိဳးသာ အလုပ္ျပျပီး ဆံုးခန္းတိုင္ေအာင္လုပ္ေပးတာမ်ိဳး မရွိပါဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ ေက်ာင္းတက္ေနပါျပီဆိုတဲ့ ကေလးေတြဟာလည္း အမိုးအကာမစံုလင္တဲ့ မည္ကာမတၱစာသင္ခန္းေတြထဲမွာ ၀တၱရားေက် ေက်ာင္းတက္ေနၾကရတာပါ၊ ေက်ာင္းေနေပ်ာ္ရမယ္ဆိုတဲ့ ကေလးစိတ္ပညာရဲ့ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္ဟာ ျမန္မာျပည္က ကေလးေတြနဲ႔ေတာ့ လံုး၀ မသက္ဆိုင္ပါဘူး၊ အထူးသျဖင့္ မုန္တိုင္းသင့္ ေဒသ ေတြက ကေလးေတြရဲ့ စာသင္ခန္းအတြင္း အေတြ႔အၾကံဳဟာ သိပ္ကို စိုးရိမ္ပူပန္စရာ ေကာင္းတဲ့အေျခအေနပဲ ျဖစ္ပါတယ္၊

အဂၤလိပ္ ဒႆနပညာရွင္ Herbert Spencer ကလည္း ပညာေရးဟာ ျပီးျပည့္စံုတဲ့ ဘ၀ေနထိုင္မႈအတြက္ ျပင္ဆင္ေပးတာပဲ ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာခဲ့ပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ကေလးေတြဟာ ေက်ာင္းပညာေရးထဲကေန ဘ၀ကိုရင္ဆိုင္တတ္ဖို႔။ ဗဟုသုတေတြရဖို႔။ အတတ္ပညာေတြရဖို႔။ လူမႈဆက္ဆံေရးေတြ တတ္ေျမာက္သြားဖို႔ ဆိုတာေတြအျပင္ သက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းႏိုင္တဲ့ ပညာရပ္တခုခုကို ေသေသခ်ာခ်ာ တတ္ေျမာက္သြားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္၊ အဲဒီပညာေရးရဲ့ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ေတြဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံပညာေရးထဲမွာ အရင္ကတည္းကကို မရွိခဲ့ မျပည့္စံုခဲ့ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ခုေတာ့ အဲဒီျပႆနာက ပို အေရးႀကီးလာပါျပီ၊ အထူးသျဖင့္ မုန္တိုင္းဒဏ္ ခံထားရတဲ့ ေဒသေတြက အဘက္ဘက္မွာ ခ်ိဳ႕တဲ့ေနရရွာတဲ့ ကေလးေတြအတြက္ ပညာေရး ျပန္လည္ ထူေထာင္ တဲ့ ကာလမွာ ပိုအေရးႀကီးလာျပီျဖစ္ပါတယ္၊

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ မုန္တိုင္းေဘးအတြက္ ကူညီပံပိုးတဲ့အေျခအေနေတြကို ေလ့လာတဲ့ ျမန္မာ။ အာဆီယံ။ ကုလသမဂၢ ၃ႏိုင္ငံအဖြဲ႕ႀကီးကေတာ့ သူတို႔ရဲ့ ကနဦးစစ္တမ္းမွာ ေက်ာင္းပညာေရးေတြကို အေတာ္အတန္ ျပန္လည္ ထူေထာင္ႏိုင္ျပီလို႔ ေျပာထားပါတယ္၊ ဒါေပမဲ့ တကယ့္လက္ေတြ႔မွာကေတာ့ ဘယ္မုန္တိုင္းသင့္ေဒသမွာမွ စနစ္တက် ျပန္လည္ ထူေထာင္ေရး လုပ္ေဆာင္ထားတာမ်ိဳး ခုထိ မေတြ႔ရေသးပါဘူး၊ ေက်ာင္းတခ်ိဳ႕မွာ သင္ေထာက္ကူပစၥည္း အနည္းအက်ဥ္း... စာသင္ခန္းျပဳျပင္မႈ အနည္းအက်ဥ္းကိုသာ ပံ့ပိုးထားတာ ေတြ႕ေနရပါ တယ္၊ တကယ္ေတာ့ ကုလသမဂၢ၀န္ထမ္းေတြနဲ႔ အာဆီယံလို အျမင္က်ယ္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြအေနနဲ႔က ပညာေရးျပန္လည္ထူေထာင္ရာမွာ တကယ္ လိုအပ္တဲ့အခ်က္ေတြကို သိျပီးသားျဖစ္တာမို႔ ထိေရာက္ေအာင္ ပံပိုးေပးဖို႔ တာ၀န္ ရွိပါတယ္၊ ခုလို စာရင္းျပလို႔ရေအာင္ စာေရးကိရိယာေလးေပးရံု ရြက္ဖ်င္တဲေလးထိုးေပးရံုနဲ႔ ပညာေရးျပန္လည္ထူေထာင္မႈအေတာ္အတန္လုပ္ႏိုင္ခဲ့ျပီလို႔ ေျပာလို႔ မရပါဘူး၊

အနီးဆံုး ၂၀၀၄ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ၂၆ရက္ေန႔မွာ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့တဲ့ ဆူနာမီငလ်င္ကို ျပင္းျပင္းထန္ထန္ခံခဲ့ရတဲ့ ထိုင္းႏိုင္ငံ။ အင္ဒုိနီးရွား။ သီရိလကၤာ။ အိႏိၵယေတြမွာ ကယ္ဆယ္ေရးနဲျပန္လည္ထူေထာင္ေရးကို ဘယ္လို လုပ္ခဲ့ၾကလဲဆိုတဲ့ အေတြ႔အၾကံဳေတြ ရွိျပီးသားပါ၊ ဒါေၾကာင့္ ခု ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဘယ္ေလာက္အတိုင္းအတာထိ ဘယ္လို ကူညီပံ့ပိုးႏိုင္သလဲၹ ကူညီလို႔မရတဲ့အေျခအေနေတြ ဘယ္ေလာက္ထိရွိသလဲဆိုတာေတြကို အဲဒီ ပူးေပါင္းကူညီေနတဲ့ ကုလသမဂၢနဲ႔ အာဆီယံတို႔က ေသေသခ်ာခ်ာ ကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္းဖို႔ လိုပါတယ္၊ အထူးသျဖင့္ ပညာေရးဟာ စာေရးဆရာႀကီး Bertrand Russell ေျပာသလို ကမာၻကို ဖြင့္လွစ္မယ့္ေသာ့တေခ်ာင္းျဖစ္တာမို႔ ခုလို အဘက္ဘက္က ယိုယြင္းပ်က္စီးေနတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ အနာဂတ္ကမာၻအတြက္ဆိုရင္ေတာ့ ထိေရာက္ ေကာင္းမြန္တဲ့ ပညာေရးကို ထူေထာင္ႏိုင္ဖို႔ ပိုျပီး အေရးတႀကီး လိုအပ္ေနျပီ ျဖစ္ပါတယ္၊

မုန္တိုင္းသင့္ကာလေတြမွာ ခုခ်ိန္ထိ အေရအတြက္ ေထာင္ခ်ီတဲ့ ကေလးေတြဟာ ပညာေရးနဲ႔ အလွမ္းေ၀းေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္၊ အဲဒီအျပင္ ၁၉၈၈ေနာက္ပိုင္းကတည္းကေန ခုခ်ိန္ထိေအာင္ပဲ အားနည္းညံ့ဖ်င္းလွတဲ့ ပညာေရး စနစ္ထဲမွာ ကေလးေတြ လူငယ္ေတြဟာ သိန္းနဲ႔ေသာင္းနဲ႔ ခ်ီျပီး စစ္မွန္ထိေရာက္တဲ့ ပညာေရးကို မရၾကဘဲ ရွိေနပါတယ္၊ ဒါဟာ ေနာင္လာမယ့္ မေ၀းေတာ့တဲ့အနာဂတ္ကာလမွာ ပညာမဲ့အာဏာရွင္ေတြရဲ႕အုပ္စိုးမႈ ယႏၲယားကို ခိုင္ျမဲေစမယ့္အေၾကာင္းတရားပဲျဖစ္ပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ပညာေရးက႑ကို တကယ္ ထိေရာက္ ေကာင္းမြန္ေအာင္။ အနည္းဆံုး ကေလးေတြကို စစ္မွန္တဲ့ ပညာ ဗဟုသုတ ေပးႏိုင္ေအာင္ မိဘဆရာအပါအ၀င္ လူတိုင္း လူတိုင္းက တာ၀န္ယူႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္ၾက ရေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

(၂၉။၆။၂၀၀၈)

No comments:

Building Knowledge Economies စာတမ္း(၅)

ကမာၻ႔ဘဏ္ ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္မႈ ေလ့လာေရးအဖြဲ႔ရဲ့ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မွာ ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ စာတမ္းပါ Building Knowledge Economies ပညာေရးဆိုင္ရာ အၾကံျပဳခ်က္ မ...