Sunday, March 8, 2009

နာဂစ္အလြန္ ပညာေရးျပႆနာ(၃)

မုန္တိုင္းေဘးဒဏ္ကို ဆိုးဆိုး၀ါး၀ါး ခံခဲ့ရတဲ့ ဧရာ၀တီတိုင္းက ကေလးေတြခမ်ာ ေက်ာင္းဖြင့္ခ်ိန္မွာ ေက်ာင္းမတက္ ၾကရတဲ့အတြက္ စိတ္ထိခိုက္ ခံစားေနၾကရတယ္လို႔ သိရပါတယ္၊ ဒီေနရာမွာ အေရးႀကီး တာကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာက သဘာ၀ေဘးဒဏ္အျပီးမွာ ကေလးအမ်ားစုဟာ ေသာက္ေရကိုေတာင္ သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္း ၀၀လင္လင္ မေသာက္ရတာ။ အာဟာရခ်ိဳ႕တဲ့တာ။ ေရာဂါအနာတရေတြကို ေဆး၀ါးဂရုတစိုက္ အကုသ မခံရတာေတြနဲ႔ အတူ မိဘမဲ့သြားတာ။ မိစံုဘစံု မရွိတာေတြကို ရင္ဆိုင္ေနၾကရတာမို႔လို႔ အဲဒီ ကေလးေတြရဲ့ စိတ္ခံစားခ်က္က ပံုမွန္ကေလးေတြနဲ႔ မတူႏိုင္ဘဲ အားနည္းေနမယ့္အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္၊

သဘာ၀ေဘးဒဏ္အျပီး ကေလးေတြၾကံဳရတတ္တဲ့ စိတ္ေ၀ဒနာနဲ႔ပတ္သက္ျပီး အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု။ လူ၀ီစီယားနားျပည္နယ္မွာ ကက္ထရီနာမုန္တိုင္းတိုက္ျပီးေနာက္ပိုင္းမွာ နယူးေအာ္လင္းမွာရွိတဲ့ အိုခ်က္စနာ ေဆးကုသေရးအဖြဲ႔ရဲ့ ကေလးအထူးကုဆရာ၀န္ ေဒါက္တာမိုက္ကယ္၀က္ဆာမန္ ေျပာခဲ့တာကို ျပန္ေျပာျပ ခ်င္ပါတယ္၊ သူက သဘာ၀ေဘးဒဏ္နဲ႔ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရတဲ့ ကေလးေတြဆီမွာ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အက်ိဳး သက္ေရာက္မႈ က သိပ္ႀကီးမားပါတယ္။ ကေလးေတြက သူတို႔ ပတ္၀န္းက်င္ဟာ သိပ္ေျပာင္းလဲမႈမရွိဘူးလို႔ နားလည္ထားခဲ့ၾက ရာကေန ရုတ္တရက္ အျဖစ္ဆိုးႀကီးကို ၾကံဳလိုက္ရတာမ်ိဳးပါ။ ဒါဟာ သူတို႔နားလည္လက္ခံထားတဲ့ ကမာၻႀကီး ပ်က္သြားတာပါပဲ လို႔ ေျပာပါတယ္၊

တကယ္ေတာ့ သဘာ၀ေဘးဒဏ္အျပီးမွာ ေက်ာင္းေနအရြယ္ ကေလးေတြအတြက္ အေရးတႀကီးလိုအပ္တာက ပံုမွန္ေက်ာင္းျပန္တက္ႏိုင္ေရးပါပဲ၊ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ဆူနာမီ ေဘးသင့္ျပီးေနာက္မွာ ကေလးေတြ စုစုေ၀းေ၀း ဆံုႏိုင္ဖို႔အတြက္ တဲႀကီးေတြထိုးျပီး ကစားစရာေတြ။ ကာတြန္း ပံုျပင္လို စိတ္၀င္စားစရာစာအုပ္ေတြ ျဖည့္ဆည္း ေပးထားခဲ့ပါတယ္၊ အဲဒါမွပဲ ကေလးေတြဟာ သူတို႔ၾကံဳခဲ့ရတဲ့ ထိတ္လန္႔ တုန္လႈပ္စရာ အျဖစ္အပ်က္ေတြကို ေမ့ေမ့ေပ်ာက္ေပ်ာက္ ေက်ာ္လႊားသြားႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္၊

အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုက သဘာ၀ေဘးဒဏ္ထိေဒသေတြအတြက္ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးေတြ လုပ္ေပးေန တဲ့ Federal Emergency Management Agency (FEMA)က သူတို႔ရဲ႔ အင္တာနက္ စာမ်က္ႏွာမွာ သဘာ၀ေဘးဒဏ္နဲ႔ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရတဲ့ ကေလးေတြအတြက္ စာသင္ခန္းေတြ ျပန္ထူေထာင္တဲ့အခါမွာ လိုအပ္တဲ့ အခ်က္ေတြကို အေသးစိတ္ေဖာ္ျပထားပါတယ္၊ အဲဒီထဲက လတ္တေလာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ အေျခအေနနဲ႔ သင့္ေတာ္မယ့္ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ေျပာျပခ်င္ပါတယ္၊

မုန္တိုင္းထိခဲ့ဖူးတဲ့ ေဒသေတြမွာ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ကာကြယ္တဲ့အေနနဲ႔ စာသင္ခန္းေတြကို ျပန္တည္ေဆာက္တဲ့ ေနရာမွာ သဘာ၀အႏၲရာယ္အမ်ိဳးအစားကို လိုက္ျပီး အေရးေပၚထြက္ေပါက္ေတြ ထည့္သြင္းစီစဥ္ တည္ေဆာက္ ရပါမယ္၊ ေဒသအလိုက္ က်ေရာက္ႏိုင္တဲ့ သဘာ၀ေဘးဒဏ္အမ်ိဳးအစားအလိုက္ လိုအပ္တဲ့ ကယ္ဆယ္ေရး ပစၥည္း ကိရိယာေတြၹ ဥပမာေပးရရင္ သက္ကယ္ေဘာကြင္းလို ေအာက္ဆီဂ်င္ဗူးလို မီးသတ္ေဆးဗူးလို ပစၥည္းေတြကို ေက်ာင္းသားဦးေရနဲ႔ကိုက္ေအာင္ အသင့္ စီစဥ္ထားေပးရပါမယ္၊ အဲဒီအျပင္ အႏၱရာယ္နဲ႔ ရင္ဆိုင္ရခ်ိန္မွာ စိတ္ကို တည္ျငိမ္ေအာင္ထားျပီး အေရးေပၚထြက္ေပါက္ေတြကို အသံုးျပဳဖို႕ အႏၱရာယ္ ကင္းရာဆီကို ဘယ္လိုေျပးမလဲ ဆိုတာမ်ိဳးေတြကို ေက်ာင္းေတြက တာ၀န္ယူျပီး လက္ေတြ႔ သင္ၾကားေလ့က်င့္ ေပးထားရပါမယ္၊ အဲဒီအျပင္ ေရထဲမွာ ေပါေလာေပၚျပီး အၾကာႀကီးေနႏိုင္ေအာင္ ေလ့က်င့္ ေပးတာမ်ိဳးေတြ.. ေရကူးကြ်မ္းက်င္ေအာင္ သင္ၾကားေပးတာေတြ... ေဘးအႏၱရာယ္ က်ေရာက္ခ်ိန္မွာ အတန္းသားအခ်င္းခ်င္း တတ္ႏိုင္သေလာက္ ကူညီကယ္ဆယ္ တတ္ေအာင္ သင္ၾကားေလ့က်င့္ေပးတာမ်ိဳးေတြကို ေက်ာင္းသင္ရိုးထဲ ထည့္သြင္းေပးထားရပါမယ္၊

အဲဒီအျပင္ ၾကံဳေတြ႔ခဲ့ရတဲ့ ေဘးအႏၱရာယ္နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ဆရာဆရာမေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေတြ အတူတူ အေတြ႔အၾကံဳေတြ ဖလွယ္တာ။ ေဆြးေႏြးေျဖရွင္းတာ ေတြ လုပ္ရပါမယ္၊ ဒါနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ကေလးအထူးကုဆရာ၀န္ ေဒါက္တာ မိုက္ကယ္ ၀က္ဆန္မာေျပာခဲ့တဲ့့ ကေလးေတြမခံစားႏိုင္တဲ့ သတင္းမ်ိဳးကို ကေလးေတြနဲ႔ မထိေတြ႔ေအာင္ ဂရုစိုက္သင့္တယ္။ ၁၂ႏွစ္အရြယ္ကေလးတေယာက္ ခံစားနားလည္ နိုင္တာကို ၆ႏွစ္သားကေလးက မခံစားႏိုင္ဘူး ဆိုတဲ့အခ်က္ကိုလည္း ထည့္စဥ္းစားဖို႔ လိုပါတယ္၊ အဲဒီအျပင္ သဘာ၀ေဘးဒဏ္က်ေရာက္ျပီးကာစအခ်ိန္ဆိုရင္ေတာ့ ကေလးေတြမွာ ေက်ာင္းေၾကာင့္ စိတ္ဖိစီးမႈ မရွိရေလ ေအာင္ ပံုမွန္ ပညာေရးဆိုင္ရာ သင္ရိုးေတြထဲက တခ်ိဳ႕ကို ေလွ်ာ့့ခ်ပစ္သင့္ပါတယ္၊ သူက ကေလးေတြကို ျဖစ္ခဲ့တဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ျပီး ကေလးေတြ နားလည္ႏိုင္သေလာက္ အတိုင္းအတာထိပဲ ေျပာဖို႔.. စိတ္အားရွိစရာေတြကို ထည့္ေျပာဖို႔ေတြ လိုတယ္လို႔လည္း သတိေပးခဲ့ပါတယ္၊

သဘာ၀ေဘးဒဏ္နဲ႑ ဆိုးဆိုး၀ါး၀ါးရင္ဆိုင္ခဲ့ရတဲ့ ကေလးေတြဟာ စိတ္ေနသဘာ၀ေတြ ခံစားခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီး ေျပာင္းလဲသြားႏိုင္တယ္လို႔ FEMA website မွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္၊ ကေလးေတြဟာ စကားလံုး၀ မေျပာေတာ့ ဘဲ တသီးတျခားႀကီး ေနေနတာ။ စိတ္တို စိတ္ဆိုးလြယ္တာ။ လိုအပ္တာထက္ပိုျပီး ပတ္၀န္းက်င္အေပၚ တာ၀န္ ယူခ်င္တာ။ လူအမ်ားရဲ့ အာရံုစူးစိုက္မႈခံရေအာင္ လြန္လြန္ကဲကဲ ႀကိဳးပမ္းတာ။ သနားၾကင္နာစိတ္ေတြ ကင္းမဲ့သြားတာ။ ကိုယ့္ ကိုယ္ႏႈတ္အမူအယာကို မထိန္းသိမ္းႏိုင္ ေလာက္ေအာင္ လႈပ္ရွားတက္ၾကြလြန္းတာေတြ ျဖစ္သြားတတ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္၊ အဲဒီလိုကေလးေတြကို စနစ္တက် ပညာသင္ေပးႏိုင္ဖို႑အတြက္ ဆရာဆရာမ ေတြဟာလည္း သဘာ၀ေဘးဆိုင္ရာ အသိပညာေတြနဲ႔ အဲဒီအခ်ိန္မ်ိဳးမွာ လိုအပ္တဲ့ ကေလးစိတ္ပညာေတြကို သိေအာင္ ေလ့လာထားဖို႔ လိုပါတယ္၊ အဲဒီအတြက္ FEMA က online education လုပ္ေပးထားပါတယ္၊

ကေလးေတြဟာ စိတ္အလိုမျပည့္မႈကေန လြတ္ေျမာက္ေနဖို႔ (Freedom from wants).. အေၾကာက္တရားေတြ ကေန လြတ္ေျမာက္ေနဖို႔ (Freedom from fear) ေတြလိုပါတယ္၊ အဲလို စိတ္ဖိစီးမႈေတြကေန လြတ္ေျမာက္ ေနမွပဲ ကိုယ္ရည္ ကိုယ္ေသြးျပည့္၀တဲ့။ ဥာဏ္အရည္အေသြးျပည့္၀တဲ့ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြ ျဖစ္လာမွာပါ၊ ခုလို သဘာ၀ေဘးဆိုးနဲ႔ ရင္ဆိုင္ထားရတဲ့ကေလးေတြဆိုရင္ အဲလိုစိတ္ဖိစီးမႈမ်ိဳးေတြ ရွိေနတာမို႔ ဆရာဆရာမေတြ အေနနဲ႔ေရာ မိဘေတြအေနနဲ႔ပါ အထူးတလည္ ဂရုစိုက္ဖို႔ လိုပါတယ္၊ ဆရာဆရာမေတြဟာ ကေလးေတြကို ပံုမွန္ေနသားတက်ျပန္ျဖစ္လာေအာင္။ ဘ၀ကို ရင္ဆိုင္တတ္လာေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ သဘာ၀ေဘးဒဏ္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ခံစားထားရတဲ့ ကေလးေတြကို ျပန္လည္ ျပဳစု ပ်ိဳးေထာင္ဖို႔ဆိုရင္ လူအား ေငြအား ေစတနာအားေတြ အမ်ားႀကီး စိုက္ထုတ္ ႏွစ္ျမွဳတ္ျပီး အခ်ိန္ေပး ေဆာင္ရြက္ဖို႔ လိုပါတယ္၊

ျမန္မာႏိုင္ငံက ေစတနာကင္းမဲ့တဲ့ အာဏာပိုင္ေတြရဲ႕ လက္ေအာက္က ကေလးေတြအတြက္ေတာ့ ေလာေလာဆယ္မွာ UNICEF နဲ႔ Save the children အဖြဲ႔ႀကီးေတြက ေက်ာင္းေပါင္းတစ္ေထာင္ေလာက္ ျပန္ျပီး တည္ေဆာက္ေပးမယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေရရွည္စီမံကိန္းနဲ႔ ျပန္ထူေထာင္ရမယ့္ ပညာေရး စနစ္ပိုင္းကိုေတာ့ ဆရာဆရာမေတြနဲ႔ မိဘျပည္သူေတြက တာ၀န္ယူေဆာင္ရြက္မွသာ ေအာင္ျမင္မွာ ျဖစ္တယ္ ဆိုတာကို ေဆြးေႏြးတင္ျပလိုက္ပါတယ္။

၁၀။၆။၀၈၊


No comments:

Building Knowledge Economies စာတမ္း(၅)

ကမာၻ႔ဘဏ္ ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္မႈ ေလ့လာေရးအဖြဲ႔ရဲ့ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မွာ ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ စာတမ္းပါ Building Knowledge Economies ပညာေရးဆိုင္ရာ အၾကံျပဳခ်က္ မ...