Tuesday, October 16, 2007

ေႏြရာသီသင္တန္း

ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ ထိုင္းႏို္င္ငံဟာ အလြန္နီးကပ္တဲ့ အိမ္နီးခ်င္းႏို္င္ငံျဖစ္တဲ့အတြက္ ရာသီ သဘာ၀ အခ်ိန္ကာလ ယဥ္ေက်းမႈ ဘာသာေရးနဲ႔ ဓေလ့ထံုးစံ ေတြက လည္း ေတာ္ေတာ္ နီးနီးစပ္စပ္ တူေနတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ကေလးေတြရဲ ေက်ာင္းဖြင့္ခ်ိန္ ပိတ္ခ်ိန္ ကာလေတြ တူေနတာပါပဲ။ ခုဆို ျမန္မာႏို္င္ငံမွာေရာ ထိုင္းႏို္င္ငံမွာပါ ေႏြရာသီ ေက်ာင္းပိတ္ရက္ရွည္ကာလ ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာႏို္င္ငံမွာေတာ့ ခုလို ေႏြရာသီေက်ာင္းပိတ္ရက္မွာ ေငြေၾကးတတ္ႏို္င္တဲ့ မိသားစုထဲက ကေလးေတြက ေတာ့ ေႏြရာသီ အဂၤလိပ္စာသင္တန္းေတြ တက္ႏို္င္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ အသိအျမင္မ်ားတဲ့ မိဘေတြရဲ ကေလး ေတြကေတာ့ ေႏြရာသီ ဘာသာေရးသင္တန္းေတြ တက္ခြင့္ရၾကပါတယ္။ ပညာတတ္မိဘတခ်ိဳရဲ ကေလး ေတြကေတာ့ ပန္းခ်ီသင္တန္းလို ကေလးေတြအတြက္ တကယ္လိုအပ္တဲ့ ေႏြရာသီသင္တန္းမ်ိဳးေတြကို တက္ ႏို္င္ၾက ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ဲ့ အဲလို အခြင့္အေရးရႏို္င္ၾကတဲ့ ကေလး အေရအတြက္ဟာ နည္းပါးလွပါတယ္။

ထိုင္းႏိုင္ငံမွာကေတာ့ ေႏြရာသီေက်ာင္းပိတ္ရက္ရွည္မွာ ကေလးအမ်ားစုဟာ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းေတြက ဖြင့္တဲ့ဲ့ ေႏြရာသီေက်ာင္းေတြကို ေစ်းခ်ိဳခ်ဳိနဲ႔ သြားႏိုင္ၾကပါတယ္။ အဲဒီ ေက်ာင္းေတြ က ေႏြရာသီေက်ာင္းပိတ္ရက္မွာ ပန္းခ်ီ အႏုပညာ၊ ဘာသာစကားနဲ႔ အဂၤလိပ္စာကို အဓိကထားျပီး ေလ့က်င့္ေပးပါတယ္။ အဂၤလိပ္စာကို Native Speaker ေတြက သင္ေပးပါတယ္။ အဲဒီမွာ ကေလးေတြဟာ ေက်ာင္း သင္ခန္းစာေတြ ဖိစီးတာမ်ိဳး လံုး၀မရွိဘဲ နည္းစနစ္တက် ကစားတာေတြ ၊ ကေလးေတြ စုျပီး လက္မႈအႏုပညာဖန္တီးတာေတြရွိတာမို႔ တပါတည္းမွာပဲ ကေလးေတြအတြက္ ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံေရးကိုပါ ေလ့က်င့္ေပးျပီးသား ျဖစ္သြားပါတယ္။ ထိုင္းႏိုင္ငံက ကေလးအမ်ားစုဟာ ပူျပင္းတဲ့ ေႏြရာသီရဲ ေက်ာင္းပိတ္ ရက္ရွည္ကာလကို ေပ်ာ္ေပ်ာ္ ရႊင္ရႊင္ ေပါ့ေပါ့ပါးပါး၊ အက်ိဳးရွိရွိ နဲ႔ ျဖတ္သန္းခြင့္ ရႏို္င္ၾကပါတယ္။

ျမန္မာႏို္င္ငံမွာ အရင္ မဆလလက္ထက္မွာတုန္းကေတာ့ လူငယ္ေတြအတြက္ ေႏြရာသီကို အက်ိဳးရွိရွိ ျဖတ္ေက်ာ္ဖို႔ ေႏြရာသီ ပန္းခ်ီသင္တန္းတို႔ ဘင္ခရာသင္တန္းတို႔ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ကေလးငယ္ေတြအတြက္ကေတာ့ ထူးထူးျခားျခား အစီအစဥ္ မရွိခဲ့ဖူးပါဘူး။ အခု ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ကေလးေတြအတြက္ေရာ လူငယ္ေတြ အတြက္ပါ ေႏြရာသီဟာ ပူျပင္းတဲ့ ရာသီဥတုထဲမွာ ပ်င္းရိစရာ အက်ိဳးမဲ့ ကုန္ဆံုးသြားရတာပါပဲ။ ဒါျဖင့္ ကေလး ေတြ လူငယ္ေတြအတြက္ ေႏြရာသီေက်ာင္းပိတ္ရက္ကို ဘယ္လို အက်ိဳးရွိရွိ ကုန္ဆံုးေစသင့္ပါ သလဲ။

ေႏြရာသီကာလကို အသံုးခ်ဖို႔ အတုယူစရာ အစီအစဥ္ေလးတခုကို ၂၀၀၇ခုႏွစ္ရဲေက်ာင္းပိတ္စ မတ္လရဲ ေနာက္ဆံုးပတ္မွာ ထိုင္းႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္းက ဖူးကက္ေဒသမွာ ေတြ႔လိုက္ရ ပါတယ္။ ဖူးကက္ေဒသဟာ ၂၀၀၄ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၂၆ရက္ေန႔တုန္းက ဆူနာမီမုန္တိုင္း သင့္ျပီး လူအေသအေပ်ာက္ ေသာင္းေက်ာ္ရွိခဲ့ရတဲ့ ေဒသ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေဒသက ဆူနာမီဒဏ္ခံခဲ့ရတဲ့ လူမ်ိဳးေပါင္းစံုကေလးေတြ အတြက္ Insight-out ဆိုတဲ့ အစိုးရမဟုတ္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္း (NGO)က ဦးေဆာင္ျပီးေတာ့ အဲဒီ ဖူးကက္ေဒသမွာ ျမန္မာ ေရႊ႔ေျပာင္း ကေလးငယ္ ေတြရဲ႕ ပညာေရးအတြက္ ကူညီပံ့ပိုးေနတဲ့ GHRE (Grassroot Human Rights and Education) အဖြဲ႔နဲ႔ ပူးေပါင္းျပီး ရက္သတၱပတ္ၾကာ ဓါတ္ပံုပညာသင္တန္း ဖြင့္ေပးပါတယ္။

အဲဒီ သင္တန္းေလးမွာ ဓါတ္ပံု ပညာနဲ႔အတူ ဓါတ္ပံုကို မီျပီး ပန္းခ်ီ ဘယ္လို ဖန္တီးမလဲ၊ ဓါတ္ပံုကို မီျပီး အက္ေဆးတပုဒ္ ဘယ္လိုေရးမလဲ ဆိုတာေတြကို တကၠသိုလ္ေတြက တကယ့္ ဓါတ္ပုံပညာရွင္ဆရာေတြ ဓါတ္ပံု သတင္းေထာက္ေတြနဲ႔ ဓါတ္ပံု တည္းျဖတ္ပညာရွင္ေတြ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ စာေရးဆရာေတြက လာျပီး သင္ေပးတာပါ။ အဲလို တစ္ပတ္ၾကာ သင္တန္းျပီး ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ အဲဒီကေလးေတြကို သံုးလတစ္ၾကိမ္ ထပ္ျပီး မြမ္းမံတဲ့ လက္ေတြ႔ သင္တန္း ေတြ လုပ္ေပးသြားတာ ျဖစ္ပါတယ္

ဖူးကက္ေဒသမွာ အဲဒီ သင္တန္းမ်ိဳး လုပ္လာတာ ခုပါနဲ႔ဆို သံုးၾကိမ္ ရွိပါျပီ။ ၂၀၀၆ခုႏွစ္ မွာေတာ့ အဲဒီ သင္တန္းထဲက ၁၁ႏွစ္အရြယ္ ျမန္မာေက်ာင္းသူေလး မ၀င္းေမာ္ ရိုက္ခဲ့တဲ့ ဓါတ္ပံုတပံု (ညာဘက္ပါ) ဟာ ကမၻာေက်ာ္ National Geographic ရဲ ဓါတ္ပံုဆုကိုရခဲ့ျပီး မ်က္ႏွာဖံုးအျဖစ္လည္း ေရြးခ်ယ္ခံခဲ့ရပါတယ္။ အဲလိုပဲ ကေလးအမ်ားစုဟာ ကင္မရာကို ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ သံုးစြဲတတ္ျပီး ဓါတ္ပံုပညာနဲ႔ အက္ေဆးေရးနည္းကို သိသြားၾကပါတယ္။ ဒါဟာ ကေလး ေတြ အတြက္ အနည္းဆံုးေတာ့ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း ပညာရပ္ တခုကို ရသြားတာ ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီသင္တန္းမွာ ကေလးေတြဟာ ပတ္၀န္းက်င္ရဲ သဘာ၀ျမင္ကြင္းအလွကို ျမင္ေအာင္ ၾကည့္တတ္ သြားၾက ပါတယ္။ ျပီးေတာ့ လုပ္ငန္းခြင္ ျမင္ကြင္းေတြကို ဓါတ္ပံုရိုက္ရင္း လူ႔ဘ၀ေတြနဲ႔ အလုပ္ရဲတန္ဖိုးေတြကို သတိထားမိ သြားၾကပါတယ္။ လူ႔သဘာ၀ လႈပ္ရွားမႈေတြကို ဓါတ္ပံုရိုက္ရင္း လူ႔စရိုက္သဘာ၀ကို နားလည္လာႏိုင္ပါ တယ္။ တခ်ိန္တည္းမွာပဲ အဲဒီ ျမင္ကြင္းေတြကို ပန္းခ်ီဆြဲျပီး စာနဲ႔လည္း ေရးၾကရတာမို႔ သူတို႔ရဲပတ္၀န္းက်င္ကို ပို သိလာၾကရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီသင္တန္းဟာ ရက္သတၱပတ္ပဲၾကာတယ္ ဆိုေပမဲ့ဲ့ ကေလးေတြဟာ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ထဲမွာေနရင္း အဲဒီ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ထဲက အေၾကာင္းအရာေတြကိုပဲ သင္ယူၾကရ တာေၾကာင့္ ကေလးေတြဟာ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္နဲ႔ပဲ အတတ္ပညာ အသိပညာ အေတာ္ မ်ားမ်ားကို သိသြား တတ္သြား ၾကပါတယ္။

အဲဒီ စိတ္ကူးမ်ိဳး၊ အစီအစဥ္မ်ိဳးဟာ ကေလးေတြအတြက္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္မႈ တိုးေစျပီး စိတ္၀င္စား စရာ ပညာရပ္တခုကို သင္ယူခြင့္ရတာမို႔လို႔လည္း ကေလးေတြကို တက္ၾကြ ေစတဲ့ သင္ယူမႈမ်ိဳးနဲ႔ ထိေတြ႔ေပးရာလည္း ေရာက္ပါတယ္။ အဲဒါအျပင္ တကယ္ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း အလုပ္အျဖစ္ လုပ္ႏို္င္တဲ့ ပညာရပ္မ်ိဳးေတြလည္း ျဖစ္တာမို႔ ကေလးေတြကို ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ၾကိဳးစားခ်င္စိတ္ လည္း ရွိလာႏိုင္ေစပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဲလို သင္တန္းမ်ိဳးဟာ ကေလးေတြရဲ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးကိုပါ ျမွင့္တင္ေပးႏို္င္တယ္လို႔လည္း ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ အဲလို ေႏြရာသီသင္တန္းအစီအစဥ္မ်ိဳးဟာ အာဏာပိုင္အစိုးရကသာ ေစတနာ ရည္ရြယ္ခ်က္ ေကာင္းေကာင္းရွိမယ္ဆိုရင္ ျမန္မာႏို္င္ငံမွာလည္း ထူးခၽြန္တဲ့ ကေလးေတြ ဒါမွမဟုတ္ တကယ္၀ါသနာပါျပီး သင္ယူခ်င္စိတ္ ျပင္းပ်တဲ့ ကေလးေတြကို ေရြးခ်ယ္ျပီး ခုလိုသင္တန္းမ်ိဳးေတြ လုပ္ေပးသင့္ပါတယ္။

အထူးသျဖင့္၊ ျမန္မာႏို္င္ငံလို အလုပ္လက္မဲ့ မ်ားျပားျပီး ရႈေမွ်ာ္ခင္း အလွအပ နဲ႔ စိတ္၀င္စားစရာ ျမင္ကြင္းေတြ ေပါမ်ားလွတဲ့ တိုင္းျပည္မွာ ကေလးေတြ လူငယ္ေတြအတြက္ ဓါတ္ပံုပညာ၊ ပန္းခ်ီပညာနဲ႔ စာေရးျခင္း အတတ္ပညာ ေတြ တတ္ထားတာဟာ အေတာ္အတန္ ေသခ်ာတဲ့ အနာဂတ္တခုကို ရလိုက္တာနဲ႔ အတူတူပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ကေလးေတြရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ျဖည့္ဆည္းေဆာင္ရြက္ေပးဖို႔ အထူးတာ၀န္ရွိသူေတြကေတာ့ ႏို္င္ငံေတာ္ရဲ႕ အာဏာပိုင္မ်ား ပဲ ျဖစ္ပါတယ္၊

ေမျငိမ္း
မတ္လ၊ ၂၀၀၇။

No comments:

Building Knowledge Economies စာတမ္း(၅)

ကမာၻ႔ဘဏ္ ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္မႈ ေလ့လာေရးအဖြဲ႔ရဲ့ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မွာ ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ စာတမ္းပါ Building Knowledge Economies ပညာေရးဆိုင္ရာ အၾကံျပဳခ်က္ မ...